Teacher Hen Hanita

Teacher Hen Hanita
huberman school

יום שני, 8 במרץ 2010

חברותי, המורות לשפה




שנת תש"ע-תשע"א, משימה לאומית!
קידום תהליכי הכתיבה – הוראת המשרד!
מאז שנת תרפ"ט (ככה מרגיש לי..אבל רק 15 שנים אני מורה) אחת המטרות המרכזיות בהוראה בבית הספר היסודי היא קידום תהליכי כתיבה.
כתיבה!
לקרוא ערימות של דפים, טיוטות, תיקונים, שוב כתיבה, הערכה ועוד של 34 תלמידים.
הצילו!!!
איך אפשר להפוך את התהליך למעניין, סוחף, מאתגר,יצירתי, אותנטי,רלוונטי ומשמעותי?
הדרך שמצאתי לי ולתלמידיי היא כתיבה בבלוג שלפניכם ....

כשהתלמידים החלו לכתוב בבלוג הם "פרצו" את גבולות הזמן והמקום של הכיתה – הכתיבה לא נשארה במחברת. היא מיועדת לחברים בכיתה, להורים, לחברים בכלל ולכל העולם.
לא רק אני קוראת! לתלמידי יש קהל קוראים!
קוראים המגיבים ומתייחסים לתוכן הרשומות (ולא רק לתוכן, מבנה ולשון).
התלמידים יוצרים תלקיט מסודר בשקיפות מלאה (ונוחה מאוד לבדיקה עבורי) יומן דיגיטאלי מסודר המציג את התקדמות הכתיבה שלהם. (לפעמים לאחר זמן הילדים חוזרים מרצונם לפוסטים שלהם, קוראים שוב ומתקנים את עצמם).
הילדים רוצים לכתוב!
רמת המוטיבציה עלתה!
כל פרסום של התלמידים בבלוג האישי שלהם הוא למעשה תוצר נושא הכתיבה שלהם המשלב גם מיומנויות טכנולוגיות המתאימות לתלמיד בעידן המאה 21.
תלמידים בכיתה ג' בעלי אוריינות טכנולוגית הכוללת:
(מייל אישי, אווטאר,שיבוץ יישומים שונים, חיפוש מידע באינטרנט, ניהול הבלוג)
הילדים מגיבים אחד לשני (שיח עמיתים), קוראים את התגובות שלהם ומגיבים גם להם.- הכתיבה הפכה למשמעותית!!


דוגמא אחת לתהליך העבודה בעקבות המשימה הלאומית:

אילנית ואני יחד עם אורלי המדריכה החלטנו ללמד את ז'אנר ההומור, ולהמליץ לילדי כיתות ב' לקרוא ספרים מז'אנר זה.

לימדנו בכיתה את סיפורי הרשלה, ג'וחא וחכמי חלם. לאחר כל סוגה הילדים כתבו פוסט שכלל תאור דמות (אם ניתן), סיפור המעשה במילים שלהם, מוסר ההשכל, חה חה חה מה מצחיק??(הבלוג של עמרי)


תהליך הטיוט נעשה בקלסר שפה- התוצר הסופי פורסם בבלוג האישי.
המלצה לילדי כיתה ב' לקרוא את ז'אנר ההומור שהדגש הוא כתיבה של המשותף והדומה בין הסיפורים, דגש על שמות הדמויות, דוגמאות שונות מהסיפורים ועבודה לפי מחוון לכתיבת המלצה.( הבלוג של אלון)
חשיפת הז'אנר בשבוע הבא לילדי כיתה ב' בעל פה (כמובן שתוך כדי הצגת הבלוגים במקרנים שבכיתות)
תגובות ברשומות של הילדים מהתלמידים הצעירים.
תודה על ההקשבה.
אשמח לקבל מכן, ברשומה זו תגובות, הארות, הערות, שאלות ועוד...

6 תגובות:

  1. כל הכבוד למורה חניתה ולתלמידי הכיתה הנהדרים !

    עמי סלנט

    ראו התייחסות חדשה בפורטל מסע

    http://portal.macam.ac.il/SectionPage.aspx?id=15

    השבמחק
  2. לחניתה
    ראיתי קישור לבלוג שלך בפורום המורים הגדול. קודם כל - באמת כל הכבוד.
    הבלוגים כתובים בשפה עשירה. יפה שילדים מגיבים זה לזה.
    איך יצרתם קשר עם קהילות בחו"ל ? הילדים הרי אינם דוברי אנגלית שוטפת.
    פנינה כרמונהלבל

    השבמחק
  3. לעמי סלאנט,
    תודה על הפירגון והפרסום בפורטל מס"ע.

    פנינה יקרה,
    הקשר עם חו"ל קיים כרגע ביני ובין המורות. אנחנו חושבות יחד באיזה פרוייקט שיתופי לבחור...
    נצא לדרך בקרוב...

    תודה על התגובה.
    חניתה חן.

    השבמחק
  4. ודבר נוסף...
    התרגום של גוגל בבלוגים הופך את העולם לכפר גלובאלי קטן מאוד..:))
    הלוואי והיה לי קשר קודם עם מחנכות וכיתות בארץ...:))
    תודה שוב,
    חניתה חן

    השבמחק
  5. חניתה שלום, מאוד התרשמתי מכתיבת תלמידיך בבלוגים, גם אני מחנכת כיתה ג' (בפרדס חנה) והייתי רוצה לדעת על התחלת התהליך , איך הכרת לתלמידים את הבלוגים, האם הם פתחו לבדם בלוגים ? או האם את עשית זאת עבורם, ואם כן איך ? אשמח לקבל עצות ממך איך מתחילים ?
    תודה, מיכל

    השבמחק
  6. מיכל היקרה.
    צרי איתי קשר במייל ואשמח לעזור לך:)
    mika.980@gmail.com

    השבמחק